Wat moet je daar als christen nou van vinden? Ik herinner me
een conferentie voor mensen die beroepshalve actief waren in de kerk of in een
christelijke (zendings-)organisaties, zo’n 25 jaar geleden. Alle deelnemers
hadden iets met missionair werk en met ‘de stad’. Maar er waren ook nogal grote verschillen. De
discussie ging in die tijd vaak tussen de mensen die zich verwant voelden met het
denken en handelen van de (Wereld-)raad van Kerken en diegenen die zich thuis
voelden bij de evangelische beweging. Ik
duid ze verder aan al ‘oecumenischen’ en ‘evangelischen’.
Een spreker vertelde een
verhaal; de details ben ik vergeten, maar het ging ongeveer als volgt.
Een christen liep rond in, en bad ondertussen voor een sterk verpauperde,
multiculturele en multireligieuze wijk.
Tijdens een van zijn tochten kwam hij
bij een bouwplaats waar moslims bezig
waren een moskee te bouwen. De hoofdpersoon raakte in gesprek met de bouwers en
begreep uit hun verhalen dat er problemen waren met de financiering. Daarop
ging hij naar zijn kerkelijke gemeente en vroeg die te helpen. Dat gebeurde,
met geld en mankracht.
Hier aangekomen was het enthousiasme van de oecumenische
conferentiegangers groot; de evangelischen
keken op z’n minst bedenkelijk.
Maar de spreker vervolgde z’n verhaal. Het gevolg van deze actie
was dat de moslims naar de kerk kwamen om te vragen waarom ze hulp hadden gekregen.
Tijdens de gesprekken die daarop volgden, kwamen de nodige moslims tot geloof
in Jezus Christus.
Nu zag je heel veel betrokken
en zorgelijke oecumenische gezichten - dat kon toch niet de bedoeling van de
kerk, en van de zending zijn - terwijl
de evangelischen opgelucht adem haalden
en soms een spontaan ‘halleluja‘ lieten horen.
Nu is of wordt dit geen oproep om de bouw van de moskee financieel
of anderszins te steunen; zelf heb ik ook nog geen plannen in die richting. Maar
misschien kunnen we als christenen wel een stapje verder komen dan de bouw van
de moskee - enerzijds - allemaal wel prima vinden omdat ‘we
toch allemaal in dezelfde god/God geloven’ en - anderzijds
- verketteren omdat ‘zo’n afgodentempel
niet thuishoort in ons christelijke Nederland’.
De afgelopen decennia kregen we moslims als buren. Zij én wij hadden
met die komst andere motieven, maar wellicht heeft het de Here God goed gedacht
ze naar ons te toe te brengen omdat zijn kerk zo spaarzamelijk gehoor gaf aan
Zijn roeping om met het evangelie naar ‘alle
volken’ te gaan. The call of the minaret is een beroemd
boek over de Islam van de Anglicaanse bisschop Kenneth Cragg uit 1956. ‘Christenen
moeten eerst luisteren voordat ze oordelen was zijn devies en vooral ook
bedenken waar ze zelf tekort zijn geschoten tegenover moslims voor ze hen
aanklagen.’ Maar hij zei ook: ‘Overal
waar de schoonheid van het kruis is verduisterd moet deze onthuld worden.’
Mocht volgend jaar op gezette tijden vanaf de minaret een gebedsoproep klinken,
dan kunnen christenen die verstaan als een roep om (ook) voor moslims te
bidden, hen te dienen en hen en voor te leven en door te geven (bij voorkeur in die volgorde) wie Jezus is.
Geplaatst in Kerk op Dordt jaargang 4, nummer 14 d.d. 5 juli 2013, p. 28
Geplaatst in Kerk op Dordt jaargang 4, nummer 14 d.d. 5 juli 2013, p. 28
Geen opmerkingen:
Een reactie posten