Nu weet ik zeker dat de Heer zijn
engel heeft gezonden om me uit de handen van Herodes te bevrijden ….. (Handelingen 12:11)
Nee, bidden
helpt niet. Dat was de conclusie van een groot wetenschappelijk Amerikaans onderzoek
waarvan de resultaten in het voorjaar van 2006 werden gepubliceerd. Voor het
onderzoek had men 1.800 hartpatiënten, die een bypassoperatie moesten
ondergaan, willekeurig verdeeld in drie groepen. Van de eerste groep van 600
had men de namen doorgegeven aan gebedsgroepen en dit ook aan de betrokkenen
verteld. Van de tweede groep had men de namen ook doorgegeven, maar zonder dit te
melden. De derde groep tenslotte, kreeg
weer wel te horen dat er voor hen gebeden zou worden, maar de namen van deze
patiënten waren niet doorgespeeld aan de gebedsgroepen. En wat bleek? Bij de groep waarvoor gebeden werd zonder dat
men het wist, waren geen effecten merkbaar. De patiënten waarvoor wel werd
gebeden of die dachten dat er voor hen werd gebeden, kregen 14% meer
complicaties, vooral hartritmestoornissen. Conclusie dus duidelijk: bidden
helpt niet.
Jazeker;
bidden helpt. Wat Jezus beloofde, is echt waar: bidt en u zal gegeven worden.
Dat wordt zichtbaar in het prachtige verhaal waar bovenstaande tekst uit komt (zie
Handelingen 12:1-17). De apostel Jakobus is geëxecuteerd (aan het eind van het
hoofdstuk gaat het over een andere Jakobus, de broer van Jezus en leider van de
gemeente in Jeruzalem) en Petrus loopt grote kans de volgende dag hetzelfde lot
te ondergaan. Nochtans ligt hij ’s nachts rustig te slapen; nota bene
vastgeketend aan twee soldaten met wie hij ook nog zijn cel moest delen. Het
geheim van die rust, die ‘vrede die alle verstand te boven gaat’, is de gemeente
van Jezus Christus. Omdat het lid (de ledemaat, het lichaamsdeel) Petrus lijdt, lijdt het hele lichaam mee. En
bij dat mede-lijden blijft het niet bij het noemen van de naam bij het bidden
voor het slapen gaan of in de wekelijkse eredienst; nee, de gemeente (een groot
gezelschap, vers 12) is ’s nachts wakker
en bidt ‘vol vuur’.
De eerste
vrucht is de rust; het feit dat Petrus kan slapen. Méér heeft de gemeente
kennelijk ook niet verwacht; anders was er niet zoveel verbazing en ongeloof
geweest toen Petrus ineens voor de deur stond. God verhoort kennelijk ‘boven
bidden en denken’; Hij stuurt een engel en vier bewakers, een dikke deur en
hand- en voetboeien kunnen dan niet meer verhinderen dat Petrus onbekommerd
naar buiten wandelt.
Bidden
helpt. Geloofsgevangenen getuigen ervan. Ze vertellen hoe ze in de meest
donkere uren van hun gevangenschap hebben ervaren, gemerkt, dat er elders op de
wereld voor hen werd gebeden. In de kou en de eenzaamheid van de nacht, als het
lijden het zwaarst was, veranderden meestal niet de omstandigheden – er kwam in
hun geval niet een engel van God, in
ieder geval niet op dezelfde manier als bij Petrus – maar ze ontvingen uitzicht, vreugde, vrede; de vrede die alle verstand te
boven gaat.
Maar wat was
er dan mis met het Amerikaanse onderzoek. Het had een hoog wetenschappelijk
gehalte; 1.800 proefpersonen is niet niks, en we mogen ervan uitgaan dat het
ook verder keurig volgens de regels is uitgevoerd.
Het probleem
is niet de ‘wetenschappelijkheid’, maar het object van onderzoek. Gebed kan
geen voorwerp van wetenschappelijk empirisch onderzoek zijn, omdat God zelf dat
niet kan zijn (C.S. Lewis). Of, om het anders te zeggen; “Niet het gebed van
christelijke gebedsgroepen die hun gebedskracht tot voorwerp van
wetenschappelijk onderzoek laten maken, vermag veel, maar dat van een
rechtvaardige.”
Ook op de vraag op welke wijze God dan verhoort, leent zich niet voor wetenschappelijk onderzoek. Waarom werd Petrus bevrijd en Johannes de Doper, Stefanus en de apostel Jakobus niet. Waarom genezen sommige mensen als er voor hen gebeden wordt en anderen – ook heel gelovig – niet. Soms licht de bijbel een tipje van de sluier op (opdat ik mij niet te zeer zou verheffen, zegt Paulus als het gaat over de vraag waarom hij verder moet met de doorn in zijn vlees, 2 Kor. 12); vaak ook niet. Maar er gebeurt altijd wat. Als Jezus die bekende woorden spreekt over gebedsverhoring (Bidt en u zal gegeven worden enz.), dan eindigt hij met de belofte dat de Vader altijd het goede geeft aan wie hem daarom bidden (Mt. 7:11); dat kan iets anders zijn dan wij op ons verlanglijstje hadden staan. In de paralleltekst in Lucas (11:13) wordt dan nader ingevuld: de Vader zal altijd de Heilige Geest geven aan wie Hem erom vragen. Ook als de Vader ons niet kan geven wat we zo graag wilden, dan nog geeft Hij het allerbelangrijkste en kostbaarste: Zichzelf. Bidden helpt!
Ook op de vraag op welke wijze God dan verhoort, leent zich niet voor wetenschappelijk onderzoek. Waarom werd Petrus bevrijd en Johannes de Doper, Stefanus en de apostel Jakobus niet. Waarom genezen sommige mensen als er voor hen gebeden wordt en anderen – ook heel gelovig – niet. Soms licht de bijbel een tipje van de sluier op (opdat ik mij niet te zeer zou verheffen, zegt Paulus als het gaat over de vraag waarom hij verder moet met de doorn in zijn vlees, 2 Kor. 12); vaak ook niet. Maar er gebeurt altijd wat. Als Jezus die bekende woorden spreekt over gebedsverhoring (Bidt en u zal gegeven worden enz.), dan eindigt hij met de belofte dat de Vader altijd het goede geeft aan wie hem daarom bidden (Mt. 7:11); dat kan iets anders zijn dan wij op ons verlanglijstje hadden staan. In de paralleltekst in Lucas (11:13) wordt dan nader ingevuld: de Vader zal altijd de Heilige Geest geven aan wie Hem erom vragen. Ook als de Vader ons niet kan geven wat we zo graag wilden, dan nog geeft Hij het allerbelangrijkste en kostbaarste: Zichzelf. Bidden helpt!
Meditatie in het kerkblad Hervormd Dordrecht, nr. 21/2007 d.d. 2 november 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten