woensdag 14 augustus 2013

Micha en de 'linkse kerk'



Lezers van dit blad die net zo oud zijn als ik, of zelfs nog iets ouder, kunnen het zich waarschijnlijk nog wel herinneren: de jaren zestig en zeventig, die niet alleen buiten de kerk ‘roerig’ waren (met hippies provo’s en kabouters, met bezettingen en protesten tegen kernwapens, de Vietnamoorlog, het onrecht in Zuid Afrika enz.) maar ook daarbinnen.  Dominees kwamen tot de conclusie dat ze (of: we) veel te lang alleen maar bezig waren geweest met de ziel en de zaligheid en dat het tijd werd de blik naar buiten te richten. En van de weeromstuit begonnen ze in hun preken de krant van de afgelopen week samen te vatten en te becommentariëren (ik chargeer hevig, maar dat moet wel als je maar 600 woorden mag gebruiken).
Het gevolg was een oorlog in de kerk; bijvoorbeeld tussen de kerkelijke club – het IKV - die vond dat alle kernwapens de wereld uit moesten, te beginnen uit Nederland en de tegenhanger – het ICTO - die dat ook wel een goed idee vond, maar dan zo dat de vijand van toen, de communisten, gelijk met ons op zouden ontwapenen. Met dus  een heftige polarisatie tot gevolg, en een extra stimulans voor de leegloop van de kerk, die ondertussen volop aan de gang was.

Maar het boeiende van onze tijd is dat kerken en christenen die zich voorheen óf  vooral conformeerden aan ‘rechtse’ partijen en standpunten (de communisten vervolgen christenen, communisten zijn links en dus zijn wij rechts) óf zich in het geheel niet inlieten met zulke aardse zaken als politiek, nu weer oog krijgen voor de grote vragen van onrecht en milieu.
Het goede daarbij is dat ze zich niet meer laten indelen in links en rechts; ze zijn tegen het doden van baby’s in de moederschoot, maar ook tegen de schrijnende ongelijkheid tussen noord en zuid (de verkoper in een Dordtse kledingwinkel verdient in een maand ongeveer net zoveel als diegene die het kledingstuk in elkaar gezet heeft in 12 jaar) en  de kindersterfte die daar het gevolg van is. Het eerste gold lang als een rechts standpunt, het tweede als links. Maar het besef drong door dat het allebei gruwelen zijn in de ogen van God; dat de ongeboren kinderen Hem ter harte gaan, maar ook de kinderen die wel ter wereld kwamen maar daarna stierven door honger.
En zo kreeg je bewegingen als Time to turn en de ‘Micha-beweging’, die aandacht vragen voor de héle oproep in Micha (6:8): recht doen, trouw betrachten én ootmoedig met God wandelen. Vroom en radicaal tegelijkertijd, zeg maar. Dezelfde christenen  die actief zijn in milieubewegingen e.d., spannen zich ook in om  het goede nieuws van Jezus’ dood en opstanding met anderen te delen.

Maar eigenlijk zijn ze daarmee weer terug bij hun wortels. Evert van der Poll – als ik me niet vergis een van de weinige mensen die indertijd zowel meeliepen in de grote demonstatie(s) tegen kernwapens als die tegen abortus – schreef indertijd al een boek waarin hij aantoonde hoe (orthodoxe, vrome, evangelische)  christenen indertijd heel actief waren in evangelisatie én en heel sociaal betrokken waren; denk aan de grote ‘awakenings’,  aan William Booth, maar ook aan de mensen van het Nederlandse Reveil en de tentzendingen. De grote voorvechter voor  de afschaffing van de slavernij was het evangelicale Brit William Wilberforce (1759-1833).
Later, na 1865, versmalde de beweging en raakte in zichzelf gekeerd; nu groeit gelukkig het besef dat daarmee het evangelie van het koninkrijk werd versmald. Ik denk dat Berkhof het  hierover had toen hij schreef: “ Een christen heeft een dubbele bekering nodig: eerst van de wereld naar God, dan weer van God naar de wereld.”

Geplaatst  in Kerk op Dordt jaargang 2, nummer 22 d.d. 18 november 2011, p. 36




Geen opmerkingen:

Een reactie posten